Sprawność fizyczna a nauka

hombre-corriendo-al-aire-libre-verano-trotar-parque-haciendo-ejercicio-entrenamiento-cardiovascular-fuera-vector_497399-33

Większości z nas – młodych ludzi – w okresie nauki w liceum towarzyszy wiele emocji, stres a największym wrogiem staje się czas i jego zbyt szybki upływ. Niekiedy stres i zmęczenie psychiczne stają się na tyle silne, że zaczynają oddziaływać na naszą motywację i najzwyczajniej w świecie jesteśmy znudzeni i nic nam się nie chce. Największym problemem okazuje się wtedy niechęć do prostych czynności takich jak chociażby wstanie rano z łóżka.  

Rozwiązanie może okazać się dla niektórych problematyczne, aczkolwiek jest bardzo proste. Sport lub inna aktywność fizyczna, nie są oczywiście jedynym rozwiązaniem na brak motywacji i chęci do życia, ale mogą zapoczątkować choćby poprawę naszego samopoczucia. Nie trzeba wiele, żeby usprawnić swój organizm i wpłynąć na lepsze funkcjonowanie mózgu, wystarczy wyjść wieczorem na spacer z psem (albo z innym zwierzęciem jak kto woli), pójść w wolnej chwili na basen albo na siłownię. Jeżeli jesteś osobą, która cierpi na notoryczny brak czasu, wystarczy że będziesz brał czynny udział w zajęciach wf-u w szkole.

Dlaczego ruch jest tak ważny?  

Młodzież, która uprawia sport, osiąga lepsze wyniki w nauce. Z roku na rok przybywa badań, które potwierdzają wpływ aktywności fizycznej na plastyczność naszego mózgu. Badania dowodzą, że ludzie, którzy regularnie ćwiczą wykazują większe zdolności koncentracji i szybciej przyswajają wiedzę. Z kolei inne badania wykazały, że osoby, które brały udział w ćwiczeniach fizycznych mają lepszą pamięć i uzyskują lepsze wyniki w rozumieniu tekstu czytanego. Sporym zaskoczeniem było dla wielu badaczy, że aktywność fizyczna pobudza mózg do wytwarzania nowych komórek nerwowych. 

Mózg sportowca inaczej reaguje na stres. 

Wysiłek fizyczny jest prostym narzędziem łagodzącym stres psychiczny. Ćwiczenia ruchowe osłabiają reakcję stresową organizmu i poprawiają nastrój. Regularny wysiłek fizyczny przeciwdziała efektom nagłego oraz przewlekłego stresu, zapewnia lepszą tolerancję obciążeń stresowych i wpływa korzystnie na redukcję ryzyka schorzeń sercowo-naczyniowych czy metabolicznych. 

Jak widać aktywność fizyczna ma same plusy, oczywiście nie brakuje też minusów takich jak np. większe oblężenie naszego czasu wolnego, ale są to rzeczy, do których da się przywyknąć. Sprawdza się tu przysłowie, które tak usilnie starają nam się wpoić dorośli – ruch to zdrowie, więc jeśli masz chwilę czasu idź pobiegaj, pospaceruj, powdychaj świeżego powietrza i obserwuj efekty.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.