Lek na grudzień – nowe inicjatywy samorządu

IMG_4613

 

NOWE INICJATYWY SAMORZĄDU

Grudzień – miesiąc, w którym jedynym celem wszystkich uczniów jest dotrwać do przerwy świątecznej.  Droga do tego jest długa i mozolna. Pokonać musimy arktyczne zimno, lód na drogach i  skrajne temperatury w salach lekcyjnych.  Czy można określić ten czas jednym słowem? Jeszcze jak! Z całej gamy przekleństw i wyrazów o negatywnym zabarwieniu emocjonalnym wybralibyśmy… ferment! Takie wzbudzenie i zmieszanie wywołane jest głównie przez to, że mimo licznych okazji i świąt przed nimi spotykamy całą masę przeszkód. Trudno pisać przecież o roli NATO w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego lub rozwiązywać równania chemiczne, kiedy już za rogiem wyłaniają się pierożki, pierniczki i uszka, a także długo wyczekiwany sylwester. Cóż, długie godziny w szkole na pewno nie pomagają. Naprzeciw oczekiwaniom uczniów wychodzi jednak samorząd Kasi Karamon. Wprowadził nowości, które mają na celu pomóc społeczności kopernikańskiej w tych trudnych chwilach, jednocześnie włączając w to aktywność społeczną. Mieliśmy okazję zarówno pomagać, jak i bawić się. Czy jest lepsze połączenie? Spójrzmy na podsumowanie!

 

Walka o sprawiedliwość

Zaczęliśmy miesiąc z przytupem. Pomagaliśmy w niekonwencjonalny sposób. W dniach 5-6 grudnia część klas naszej szkoły pisała listy do prokuratora generalnego Wenezueli, władz Iranu, prezydenta RPA i parlamentu Kirgistanu w sprawie czterech kobiet prześladowanych za obronę praw człowieka. Przybliżymy Wam ich sylwetki:

– Atena Daemi – kobieta, tak samo jak wiele osób w tamtym rejonie, walczy o zniesienie kary śmierci w Iranie. Pisała dużo postów na różnych portalach społecznościowych, krytykując swój kraj za rekordową liczbę wykonanych egzekucji, a także brała udział w pokojowej demonstracji przeciwko egzekucji młodej kobiety. Działania te uznano na wystarczający dowód „działalności przestępczej” i została ona skazana na 7 lat pozbawienia wolności.

– Nonhle Mbuthuma – kobieta stoi na czele swojej społeczności, która zostanie przymusowo eksmitowana (jest to około 5000 osób), jeśli firma dostanie pozwolenie na wydobycie ziemi w miejscu, w którym mieszkają. Mogą stracić domy, część majątku i wszystko, czego dotychczas się dorobili. Nonhle i jej społeczność założyli Komitet ds. kryzysu w Amadibie , aby zjednoczyć ludzi i odeprzeć atak. Od tego czasu kobieta jest obiektem gróźb, przeżyła nawet próbę zamachu na swoje życie.

– Geraldine Chacón – pracuje w organizacji, która wspiera młodych ludzi w niektórych z najbiedniejszych rejonów Caracas. W lutym 2018 r., władze niesłusznie powiązały ją z grupami „oporu”, które są oskarżane o organizację antyrządowych demonstracji. Jak możemy się domyślić, jej prześladowanie jest częścią rządowego ataku na tych, którzy krytykują władzę i walczą o prawa człowieka, kiedy Wenezueli panuje kryzys. Po 4 miesiącach spędzonych w niehumanitarnych warunkach, Geraldine została warunkowo zwolniona w czerwcu 2018 r., ale w każdym momencie może zostać ponownie aresztowana bez żadnego powodu.

– Gulzar Duszenowa – w 2002 roku straciła czucie w nogach po wypadku z udziałem pijanego kierowcy. Po kilku latach od tego wydarzenia zdecydowała, że jej życiową misją jest pomoc innym niepełnosprawnym w dążeniu do godnego życia i swobodnego poruszania się. Organizowała szkolenia dla urzędników, kierowców autobusów w sprawie pomocy inwalidom. Jednak nadal napotyka spore bariery, takie jak dyskryminacja w społeczeństwie czy trudności w codziennych czynnościach.

 

Nasi uczniowie byli zgodni co do tego, że kobiety potrzebują pomocy, na którą nie mogą liczyć w swoim kraju. Są poniżane za to, że pomagają innym i chcą czynić życie ludzi lepszym. Nie pozwólmy, żeby na świecie dochodziło do takich zjawisk, jak prześladowania kobiet. Walczmy o swoje prawa tak długo, jak możemy.

 

Dyskoteka andrzejkowa

Dnia 29 listopada w naszej szkole odbyła się dyskoteka andrzejkowa. Rozpoczęła się ona o godzinie 18 i trwała do ok. godziny 22. Podczas niej uczniowie mieli okazję się pobawić i odpocząć od nauki. Mieliśmy okazję zatańczyć do najnowszych hitów z list przebojów dzięki pracy wspaniałego DJ-a. Dodatkowym plusem całej imprezy było to, iż każdy uczestnik zabawy, który następnego dnia pokazał bilet imienny z wydarzenia, zyskiwał dodatkowego “x” na cały następny dzień.

 

 

Kopernikańskie mikołajki

Jak pewnie każdy wie, na dzień 6-tego grudnia przypada święto ku czci św. Mikołaja, czyli tzw. ,,Mikołajki”. Każdy ma inne pomysły, jak właściwie przeżyć ten dzień – jedni wymieniają się prezentami, drudzy organizują np. wycieczki do kina. A jak ten dzień spędziła nasza szkoła?

W dzień Mikołajek, na terenie ,,Kopernika” jak najbardziej można było poczuć klimat świąt. Uczniowie ubrani w świąteczne swetry, czapki Mikołaja czy rogi reniferów to tylko niektóre z widoków, jakie mogliśmy zobaczyć na korytarzach naszej szkoły. Należy też wspomnieć, że każda osoba posiadająca na sobie jakiś świąteczny element dostawała dodatkowego „x” chroniącego od odpowiedzi ustnych i niezapowiedzianych kartkówek na cały dzień.  Ponadto uczniowie zadbali by nie tylko oni, ale również klasy były wystrojone tego dnia. W salach nie zabrakło kolorowych łańcuchów i choinek, świątecznych obrazków i dzwoneczków. Jednym z elementów naszego świętowania było także szukanie biletów schowanych w niektórych miejscach szkoły, które potem mogliśmy wymieniać na prezenty, np. czekoladowe mikołaje.

Po zadaniu krótkich pytań niektórym uczniom usłyszeliśmy, że mikołajki w tym roku były zdecydowanie lepsze niż w tamtym, że bardzo podobała im się akcja z szukaniem biletów i chcieliby więcej takich inicjatyw w szkole. Mówili też, że do idealnych Mikołajek szkolnych brakowało im tylko świątecznej muzyki z głośników na korytarzach. Zdaniem, które często się powtarzało było to, że świąteczne ubrania, uśmiechy na twarzach czy nawet wspólne szukanie biletów, jednoczyło uczniów i pozwalało im poczuć magię świąt.

 

Bluzy i koszulki

Ostatnią z grudniowych inicjatyw jest głosowanie na kolory bluz i koszulek. Samorząd uczniowski, kontynuując piękny zwyczaj corocznego zakupu gadżetów z logo szkoły, chciałby zaprosić wszystkich uczniów do wzięcia udziału w ankiecie. W tym roku to szkolna społeczność wybiera ich kolory – właśnie poprzez udział w głosowaniu i wybranie preferowanych odcieni (w dowolnej ilości). Zapraszamy!

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScXGhzDRZUyoDO3hvh9xSwgKazoF-gKNgfz6sE9kvRYzbN-2w/viewform?usp=send_form

IMG_4603

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.