Prokrastynacja, czyli wytłumaczę ci to później…

prokrastynacja

 

Dziś już chciałem, naprawdę chciałem. Byłem gotowy, posprzątałem, przygotowałem listę zadań, ale niestety, jak zwykle nie wyszło. Nie starczyło czasu. Potem, jutro, w poniedziałek, kiedyś znowu pojawiła się sterta nieskończonej pracy. Już czuję ten stres — jak mam się zaprezentować? Jak przetrwać kolejny dzień w szkole? I tak w kółko, wieczne niezadowolenie. A naprawdę chciałem, miałem tyle motywacji. I co z tego? Kiedy ona zniknęła? Gdzie? Żebym to ja wiedział. Znam swój cel, chcę go osiągnąć, ale znowu, znowu zawaliłem i to po całości. Jestem człowiekiem porażką. Myślałem, że zrobię to później. Dobra decyzja? Pozornie. Telefon w dłoń, YouTube, media i po problemie. Przysporzyłem sobie nowych zmartwień. A może jestem leniwy? 

decyzja

Co to jest, przepraszam bardzo? „Wylecz się z pro…prokasty…prokrastynacji!” Że z czego? Dobry Google mi pomoże. Czym więc jest prokrastynacja? 

„Tendencją utożsamianą z odwlekaniem, opóźnianiem lub przekładaniem czegoś na później, ujawniająca się w różnych dziedzinach życia.” 

Moje lenistwo się jakoś naukowo nazywa?! To nie jest lenistwo?  

 

Jak wielu z nas, bohater tej krótkiej anegdoty nie zdawał sobie sprawy z istnienia nazwy ciągłego życia „od jutra”. Odkładamy swój rozwój osobisty, relacje, naukę języków, kurs tańca, czytanie „mądrych” książek. Przecież najcenniejszym zasobem w naszym całym życiu, którego nie możemy kupić jest CZAS. Dlaczego tak bezmyślnie marnujemy ten dar i jak to jest, że innym się udaje? Każdy z nas ma 24 godziny i ani minuty dłużej, tyle samo, co Mikołaj Kopernik, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Helen Keller, Albert Einstein, Matka Terasa, Thomas Jefferson. Dwa kluczowe słowa na p: planowanie i prokrastynacja. Wyznaczasz cel i w określonym czasie realizujesz zadania, osiągając oczekiwany rezultat. Albo wybierasz inną drogę. Drogę nieustannego odkładania na później, przez którą tracisz czas, energię, chęci, efektywność. 

Dlaczego? Być może jesteś zagorzałym perfekcjonistą, przecież musisz być najlepszym, wszystko musi być idealnie i nie… nie ma ucieczki.
Więc co blokuje cię przed najważniejszym krokiem, tym pierwszym? Być może jesteś leniwy i żadna siła nie wyciągnie cię z łóżka. Albo jesteś hedonistą. Boisz się, ponieważ zależy ci na czymś, chcesz osiągać sukces, ale myśl o porażce, wstydzie przed innymi, przyprawia cię o dreszcze. Zdecydowanie przeszkadza nam nasze myślenie. Mam w swoich głowach mnóstwo zakłamanych myśli. Czas poznać siebie! 

prokrastynacja-43-638

Musisz wiedzieć jaki jesteś, jak reagujesz na niespodziewane sytuacje, w jakich warunkach lubisz pracować, dlaczego po prostu nie działasz. Prokrastynacja może stać się stylem życia, uzależnieniem, które będzie prowadziło do pogorszenia twojego zdrowia psychicznego i fizycznego. Odkładanie na później jest niebezpieczną chorobą cywilizacyjną. 
Dlatego chcę ci pomóc rozpocząć batalię z okrutnym w skutkach nawykiem, proponując kilka prostych technik radzenia sobie z nim.

słoń 2

NR 1

TECHNIKA SŁONIA

  1. Jak zjeść słonia?
    Na pewno nie w całości. Jeśli uważasz, że praca, którą musisz wykonać jest zbyt wymagająca, czasochłonna i w ogóle nie wiesz, za co się zabrać, sam siebie sabotujesz. Podziel słonia na dania. Tak, wiem, że brzmi to strasznie: kawałek po kawałku, dlatego z tego miejsca chcę przeprosić wszystkich, którzy uważają, że porównanie ze słoniem jest zbyt dobitne. Wyzwaniom, które uważamy za trudne, nadajemy rozmiar tego zwierzęcia.
  2. Przygotuj narzędzia 
    Tak samo, jak istotne jest naprawienie usterki przy pomocy narzędzi, tak ważne jest, aby użyć ich przy konsumpcji problemu. Chyba nie lubisz, jak ktoś cały czas odrywa cię od posiłku, że trzeba to czy tamto. Z czasem danie stygnie i nie jest już aż tak dobre, jak wcześniej. Dlatego zwróć uwagę na ogrom „przeszkadzaczy” w Twoim życiu. Jak się uczysz, to powiadomienia z Facebooka, Instagrama czy maila pomagają ci się skupić? Te media, które mają wiele zalet, posiadają również mechanizmy ciągłego zachęcania „tylko skrollować w dół”. Krótko mówiąc prowadzą do straty cennego czasu. Nie ufaj za bardzo samemu sobie. Wycisz telefon, włącz tryb samolotowy. Możesz skorzystać również z wielu dostępnych aplikacji do pobrania, np. Forest: Stay Focus. Poprzez ustawienie czasu nie używania telefonu, sadzisz swój własny, wirtualny las.
  3. Nie jedz dwóch słoni na raz  
    Jesteś osobą ambitną, stworzyłeś niekończącą się listę zadań, których nawet nie zrealizujesz. Odpuść. Nie zajmuj się wszystkim od razu. Lepiej skończyć jedno zadanie, niż mieć pięć rozpoczętych. Co za dużo, to niezdrowo. Będzie inny czas posiłku. Taka praca jest wyjątkowo nieefektywna.
  4. Podziel się swoim słoniem 
    Nie bój się prosić o pomoc. Niech nie stanowi to dla ciebie wstydliwego problemu. Zapytaj o radę eksperta. Deleguj zadania. Schowaj swoją dumę w kieszeń i ciesz się z realizacji pracy.  
  5. Nie odkładaj jedzenia na jutro
    Jutro już nie będzie dobre, jutro będzie go dużo więcej. Przysporzy ci dużo niepotrzebnego stresu, który będzie cię paraliżował.
    6. Nie przeceniaj swoich możliwości 
    Jeśli coś sprawia ci trudność, nie jesteś sobie w stanie z tym poradzić, to nie katuj samego siebie. Nie bierz na siebie prac, których nie umiesz wykonywać, nie zobowiązuj się do tego. Niezrealizowanie ich prowadzi cię do zaniżenia własnej wartości i zwątpienia w swoje talenty, wiedzę oraz umiejętności.
    7. Najpaskudniejszy kawałek zjedz na początku 
    Zrób to, kiedy masz 100 % siły i wiesz, że sobie w takich warunkach z nim poradzisz. Ważnym faktem jest zużywanie silnej woli w ciągu dnia, więc zwlekanie z pracą nie przynosi żadnych korzyści.

 

pomodoro

 

NR 2 

POMODORO

Jest jedną z najpopularniejszych, bardzo prostych i produktywnych technik zarządzania swoim czasem, która pozwala nam na prawdziwą koncentrację.
Doskonale działa na paraliż początku i likwidowanie górnolotnych celów.
A oto instrukcja obsługi: 

  1. Wybierz jedną rzecz, nad którą będziesz pracować.
    2. Spisz ją na kartce oraz ustal kiedy, gdzie i jak się nią zajmiesz.
    3. Ustaw stoper (aplikacja Brain Focus), który pozwoli ci ustawić sobie czas pracy na te konkretne 25 min.
    4. Kiedy przypomnisz sobie  podczas pracy o rzeczy, którą musisz wykonać. Zakładając, że twój smartfon właśnie odpoczywa, zapisz ją na kartce papieru.
    5. Po 25 minutach działania, zrób 5 minut przerwy. Zajmij się czymś zupełnie inny niż czynność, którą obecnie wykonywałeś.
    6. Powtarzaj cztery razy serie pracy i odpoczynku, aby w sumie trwało to 120 minut.
    7. Po zakończeniu zrób przerwę do godziny. Wyjdź na spacer, spotkaj się ze znajomymi. Niech odpoczynek będzie twoją nagrodą za wykonywanie obowiązków. Dzięki ich wypełnieniu w Twoim organizmie wydzieli się dopamina, „przekaźnik przyjemności”. 

Metoda ta pozwala na przerzucenie uwagi z początku na koniec. Możesz dowolnie operować długością serii, ale z umiarem. Nie bez powodu w szkole stworzono przerwy.  

afryka

NR 3

AFRYKAŃSKA

Jeśli przy lękach i niezrealizowanych ambicjach towarzyszy nam apatia, niechęć, zły nastrój, metoda afrykańska świetnie się sprawdzi. Pozwala ona zabić prokrastynację aktywnością fizyczną, podczas której wydziela się endorfina i dopamina, a twój umysł się relaksuje. Właśnie holistyczne podejście do zdrowia pozwala nam zachować równowagę, tak potrzebną w naszym życiu. Dlaczego afrykańska? Ponieważ ludzie tego kontynentu inaczej radzą sobie z problemami niż Europejczycy. W ich kulturze rozmowa z psychologiem jest zastąpiona przez wspólną zabawę czy śpiew.

Warto wyobrazić sobie negatywne skutki braku działania. „Nie zdążę z projektem na czas, będzie on niskiej jakości, a potem będę musiał(a) świecić oczami. Kiedy będę już osobą czynną zawodową, stracę szansę na awans, realizacje swoich marzeń.” 

Chcesz zdobyć nowe umiejętności. Nie możesz znaleźć na nie czasu. Nawet zwykłe, krótkie czynności sprawiają ci problem. Wypracuj nawyki. „Jeśli …, to … .” Zaraz po śniadaniu sprawdzam wiadomości. Codziennie piszę tylko trzy zdania do mojego artykułu. Zawsze po obiedzie przez 15 minut uczę się języka obcego. Wymagające projekty twórz ze świadomością, że to tylko prototyp. Napiszesz i poprawisz. Pamiętaj, że lepsze jest zrobione, niż idealne.  

Mam nadzieję, że pomogłam ci poznać ten nadal niepopularny problem i będziesz należeć do wąskiej grupy ludzi, których interesuje zwalczanie swojej słabości.

satysfakcja

Działaj! Nie bój się wyzwań, zbierania doświadczeń! Dbaj o swój rozwój osobisty!
Dzięki za twój najcenniejszy zasób — czas! 

 

Paulina Berdel

Źródła: 

– Dorota Filipiuk  dorotafilipiuk.pl

– Leszek Cibor  leszekcibor.pl

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.